oknews اکی نیوز

oknews اکی نیوز

oknews اکی نیوز oknews20@gmail.com
oknews اکی نیوز

oknews اکی نیوز

oknews اکی نیوز oknews20@gmail.com

گوجه فرنگی تبدیل به کالای لوکس شد


 گوجه فرنگی تبدیل به کالای لوکس شد

با وجود اینکه هر ساله مسئولین وعده می‌دهند که بازار میوه شب عید را با تولیدات داخلی رنگین می‌کنند اما باز هم شاهد واردات گسترده میوه‌جات و وفور گسترده این میوه‌های وارداتی خوش‌رنگ و لعاب در بازارهای خرده‌فروشی هستیم. امسال هم وزارت کشاورزی دست به ممنوعیت واردات میوه زده تا شاید بتوان تمرکز فروش را بر تولیدات داخلی گذاشت.
به گزارش مشرق به نقل از تابناک، بودجه کشاورزان نصف می‌شودطبق آمار رسمی گمرک ایران در 9 ماهه سال جاری 41 تن انگور به ارزش 31 هزار و 570 دلار وارد کشور شد. در همین مدت بیش از 17 هزار تن گلابی هندی و انبه به ارزش 11.4 میلیون دلار وارد شد. میزان و ارزش واردات آناناس نیز در همین مدت به ترتیب به 1380 تن و 1.4 میلیون دلار رسید.

اینها در حالی است که اخیرا محمدعلی جوادی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در اظهاراتی عنوان کرد که با حمایت نمایندگان مجلس، واردات میوه‌های خارجی ممنوع شد چراکه ما در دنیا رتبه ششم تولیدات باغی را داریم و مردم میوه شب عید امسال را از تولیدات کشاورزان داخلی تهیه می‌کنند.

طی چند سال گذشته همواره بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهادکشاورزی در زمینه واردات میوه های خارجی اختلاف وجود داشته است. از یک سو وزارت جهادکشاورزی وزارت صنعت را متهم کرده که بدون در نظر گرفتن شرایط کشاورزان داخلی مجوز واردات میوه را به کشور داده است. وزارت صنعت و تجارت هم وزارت جهادکشاورزی را متهم کرده که تنها شرایط کشاورزان را در نظر گرفته و اهمیتی به مصرف کننده داخلی نداده است. همین امر به گفته مسئولان وزارت صنعت و تجارت باعث افزایش قیمت میوه در بازار داخلی شده است.

با توجه به اینکه از چندی پیش طرح انتزاع بخشی از وظایف وزارت صنعت وتجارت به وزارت جهادکشاورزی در حوزه محصولات کشاورزی مطرح شده و نمایندگان نیز بر اجرای این طرح اصرار ورزیده اند به نظر می رسد از این پس وزارت جهادکشاورزی مسئول واردات میوه های خارجی به کشور خواهند بود.

با وجود اینکه هر ساله مسئولین وعده می‌دهند که بازار میوه شب عید را با تولیدات داخلی رنگین می‌کنند اما باز هم شاهد واردات گسترده میوه‌جات و وفور گسترده این میوه‌های وارداتی خوش‌رنگ و لعاب در بازارهای خرده‌فروشی هستیم. امسال هم وزارت کشاورزی دست به ممنوعیت واردات میوه زده تا شاید بتوان تمرکز فروش را بر تولیدات داخلی گذاشت.

با این وجود گفته می‌شود که سودجویان بازار میوه در حال تحمیل واردات بر بازار هستند و اگر آنها مانند سال‌های گذشته موفق به واردات میوه شوند، بازار میوه شب عید سال 92 هم با واردات رنگین خواهد شد. نباید فراموش کرد که ترس از افزایش قیمت انواع میوه در روزهای پیش از آغاز سال نو همیشه موجب شده که مسئولین در سکوت خبری چشم را بر واردات میوه ببندند. این سکوت اما هر ساله به ضرر و زیان گسترده باغداران و میوه‌کاران داخل کشور انجامیده است. به هر روی اما مسئولین تامین میوه شب عید گفته‌اند که نیازی به واردات میوه شب عید نیست و در داخل با وفور تولید میوه روبه‌رو هستیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس،در واکنش به ممنوع شدن واردات میوه از سوی دولت، گفت: به طور حتم دلالان و سود جویان در شب عید با احتکار میوه داخلی در انبارها به افزایش قیمت میوه می پردازند که تنها راهکار جلوگیری از این اقدام نظارت جدی و مدون دستگاه های نظارتی براین بازار است

 رحمت اله نوروزی در واکنش به این سوال که ایران رتبه ششم تولیدات باغی رادر دنیا دارد به همین جهت از سوی دولت واردات میوه خارجی به کشور ممنوع شده است،آیا ممنوع شدن واردات میوه منجر به افزایش قیمت میوه در ایام شب عید نمی شود؟ گفت: دلالان و واسطه گران تا به امروز حضور پررنگی در بازار میوه داشته اند به طوری که هر هفته برای کسب سود بیشتر نرخ میوه را افزایش چند برابری داده اند.

نماینده علی آباد کتول درمجلس شورای اسلامی،افزود: به طور حتم  دلالان و سود جویان در ایام شب عید با احتکار میوه در انبارها و کمبود آن در بازار نسبت به تقاضا به افزایش قیمت میوه می پردازند که تنها راهکار جلوگیری از این اقدام نظارت جدی و مدون دستگاه های نظارتی بر این بازاراست.

وی همچنین در واکنش به این مطلب که براساس تازه ترین آمار اعلامی از سوی بانک مرکزی قیمت  انواع سبزی در یکسال اخیربیش از  87.5 درصد رشد داشته است، تصریح کرد: در هفته ی اخیر به علت سهل انگاری مدیران بسیاری از اقلام خوراکی از جمله سبزی و صیفی جات به ویژه گوجه فرنگی، لبنیات افزایش قیمت چند برابری و شدیدی داشته اند که این مهم باعث متضرر شدن اقشار کم درآمد جامعه از جمله کارگران،بازنشستگان و حقوق بگیران شده است.

 نوروزی،اظهار داشت: متأسفانه تا به امروز دولت ها در خصوص حمایت از مصرف کننده فقط وعده های توخالی داده اند به همین جهت دستگاه های نظارتی باید پاسخگوی سهل انگاری و عملکرد ضعیف خود باشند.

نماینده مردم علی آباد کتول درمجلس شورای اسلامی،تصریح کرد: در استان خوزستان،گلستان، مازندران، خراسان علاوه بر کشت گلخانه ای، از سطح زیر کشت خوبی برای تولید سبزی و انواعی از صیفی جات برخوردار هستند به طوری که این استان ها توانایی لازم برای تأمین نیاز کشور نسبت به عرضه و تقاضا را به خوبی دارند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس، گفت: متأسفانه در حال حاضر گوجه فرنگی تبدیل به یک کالای لوکس شده به طوری که نرخ گوجه فرنگی کیلویی 4 هزار تومان به هیچ وجه متناسب با درآمد و قدرت خرید یک کارگر نیست به همین جهت امیدواریم دولت هر چه سریع تر در خصوص تنظیم بازار عملکرد صحیح و تدبیرانه ای داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.