oknews اکی نیوز

oknews اکی نیوز

oknews اکی نیوز oknews20@gmail.com
oknews اکی نیوز

oknews اکی نیوز

oknews اکی نیوز oknews20@gmail.com

چرا امیر آبادی و پولادی محروم نشدند


کنکاش فارس از احکام متفاوت دوپینگی‌ها
چرا امیر آبادی و پولادی محروم نشدند ولی بازیکن دوپینگی صبا محروم شد؟

آرای متفاوت بازیکنان دوپینگی شائبه‌هایی را ایجاد کرد که رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال از احکام صادره دفاع کرد.

خبرگزاری فارس: چرا امیر آبادی و پولادی محروم نشدند ولی بازیکن دوپینگی صبا محروم شد؟

به گزارش خبرگزاری فارس، بعد از اعلام محرومیت دو ساله مهدی حسینی بازیکن دوپینگی تیم صبا از سوی کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال برخی از مربیان و اهالی فوتبال نسبت به این حکم واکنش نشان دادند و مدعی شدند که رفتار کمیته پزشکی در برخورد با بازیکنان دوپینگی تبعیض‌آمیز است و بازیکنی که اسم و رسمی ندارد و حتی در رده امید محسوب می‌شود با اشد مجازات تنبیه می‌شود اما بازیکنان نامدار از محرومیت‌های طولانی جان سالم به در می‌برند.

دکتر احمد هاشمیان رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در واکنش به این اظهارنظرها به فارس گفت: من بارها گفته‌ام موضوع دوپینگ یک موضوع تخصصی و پیچیده است که افرادی باید اظهارنظر کنند که اشراف کامل به مسائل پزشکی و همچنین قوانین دوپینگ داشته باشند. متأسفانه مشکلی که وجود دارد این است که شاهد اظهارنظرها از سوی افرادی هستیم که این وجوه را ندارند.

وی ادامه داد: ما از اینکه فعالیت کمیته پزشکی مرتب نقد شود مشکلی نداریم اما ای کاش این نقد آگاهانه و عالمانه باشد اینکه برخی افراد می‌گویند مهدی امیرآبادی، مهرداد پولادی و میثم حسینی با بخشش مواجه شده‌اند باید بدانند که ماده‌ای که در نمونه دوپینگ آنها وجود داشت متیل هگزا آمین بود که جزو داروهای ویژه است و ممکن است بازیکن بدون آنکه قصد دوپینگ یا استفاده از مواد نیروزا را داشته باشد وارد بدنش شود و به دلیل همین مسئله است که قانون نگاه تخفیفی به چنین نمونه‌های دوپینگی دارد.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال با اشاره به ماده دوپینگی بازیکن تیم صبا عنوان کرد: ماده‌ای که در نمونه دوپینگ مهدی حسینی یافت شد از دسته استروئیدهای آنابولیک است این دسته از مواد شامل هیچگونه تخفیفی در مجازات نمی‌شوند زیرا بازیکن به طور رایج و معمول با این مواد سروکار ندارد آلودگی مهرداد پولادی، امیرآبادی و حسینی در زمانی اتفاق افتاد که در سایت جهانی مبارزه با دوپینگ بیانیه‌ای منتشر شد که متن آن از این حکایت داشت که مکملی به نام جک تری‌دی آلوده به متیل هگزا آمین است و به شکل فزاینده‌ای باعث مثبت شدن نمونه‌های دوپینگ بازیکنان شده است.

وی ادامه داد: احکام این سه بازیکن به دلیل اپیدمی جهانی و اینکه آن بازیکنان مقصر نبوده‌اند با تخفیف صادر شد زیرا آن مکمل به دلیل تخلف کارخانه‌اش به مواد متیل هگزا آمین آلوده شده بود بنابراین این دو مسئله کاملاً با یکدیگر متفاوت است. من بارها این صحبت‌ها را مطرح کرده‌ام و شاید سال آینده هم مجبور شوم دوباره این قصه را مرور کنیم زیرا برخی از روی ناآگاهی صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند در هر حال از رسانه‌ها خواهش می‌کنم که نقد حرفه‌ای و سازنده داشته باشند. اینکه فلان مربی یا فلان شخص می‌گوید بین بازیکنان تبعیض قائل می‌شوند باید بگویم آن مربی چند بار آئین‌نامه دوپینگ را خوانده است، آئین‌نامه‌ای را که موظف است از آن به طور کامل آگاهی داشته باشد.

هاشمیان در مورد اینکه اما پیش از این هم در مورد حامد کاویان‌پور به دلیل وجود ناخن در نمونه دوپینگ این بازیکن تبرئه شد، گفت:‌ آن زمان به دلیل اینکه بخشی از تجهیزات کنترل دوپینگ ما نقص داشت، بازیکن از این نقصان ما استفاده کرد و با استفاده از یک وکیل توانست آن حکم را بگیرد ما هم در چارچوب قوانین این مسئله را به فیفا توضیح دادیم و گفتیم که چنین مشکلی داریم و اگر دقت کنید در همان زمان در حکم حامد کاویان‌پور اعلام کردیم علی‌رغم اینکه آلوده بودن نمونه دوپینگ بازیکن مسجل است اما به دلیل نقصان در استانداردهای خودمان بازیکن تبرئه می‌شود چه کسی اینگونه صادقانه حرف می‌زند و می‌گوید که مشکل از ما بوده است.

هاشمیان تصریح کرد: این مسئله را فیفا قبول کرد اما ظاهراً دو سه نفر در داخل کشور همچنان آن را نمی‌پذیرند و می‌خواهند این جنازه را کالبدشکافی کنند. من از شما می‌پرسم در همایش دو روزه علم و فوتبال با وجود تمام ناهماهنگی‌ها و نقصان‌هایی که وجود داشت هیچکس به مسائل مهم‌تر نپرداخت. همه گفتند 5 غذا کم آمده است اما هیچکس نگفت، پروفسور ورژاک رئیس مرکز تحقیقات و ارزیابی فیفا گفت‌ که دست کمک به سوی دانشمندان ایرانی دراز می‌کند. هیچکس نگفت ورژاکس گفته است از گزارش کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال متحیر شده است ظاهراً‌ برخی فقط به دنبال سیاه‌نمایی هستند. بهتر است همه به فکر خدمت به کشور باشیم اگر برخی افراد غرضی در دل دارند خدا شفایشان بدهد و اگر هم غرضی ندارند با اطلاعات ناکافی ذهن مردم و مخاطب را مخدوش نکنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.