oknews اکی نیوز

oknews اکی نیوز

oknews اکی نیوز oknews20@gmail.com
oknews اکی نیوز

oknews اکی نیوز

oknews اکی نیوز oknews20@gmail.com

استقبال کم‌سابقه از هاشمی در کرمانشاه


تلاش خودسرهابرای اخلال در سخنرانی آیت‌ا... ناکام ماند
 
استقبال کم‌سابقه از هاشمی در کرمانشاه 
 

عکس‌:محمد کاظم پور
 

 

آرمان– مهدی جعفری: روز گذشته مردم کرمانشاه در بسیاری از معابر این شهر پلاکاردهایی در استقبال از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نصب کرده بودند و از چند روز پیش موضوع اصلی گفت‌وگوی بسیاری از شهروندان به سفر آیت‌ا... هاشمی اختصاص پیدا کرده بود و استقبالی که مردم از وی هنگام ورود انجام دادند، کم‌سابقه می‌نمود. گزارش‌های رسیده حاکی است که حدود ده‌هاهزار نفر از مردم کرمانشاه با میل و علاقه خود برای استقبال از این انقلابی باسابقه آمده بودند به حدی که حرکت خودروی حامل رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با دشواری صورت می‌گرفت.

  

مردم افراطیون را ناکام گذاشتند

سخنرانی اصلی آیت‌ا... هاشمی در این سفر در مسجد جامع کرمانشاه صورت گرفت که با حضور پرشور مردم در صحن مسجد و خیابان‌های اطراف همراه شد به نحوی که سخنران را نیز برای طولانی‌تر کردن سخنرانی خود معذب کرده بود. شور و هیجان حاضران به حدی بود که تا پایان مراسم چندین بار شعار «درود بر خامنه‌ای، سلام بر هاشمی» سر دادند اما برنامه‌ریزی گروه‌های افراطی که از چند روز پیش آغاز شده بود در این سخنرانی نیز چهره نازیبای خود را نشان داد و جمعیتی از افراد هدایت‌شده بین 10 تا 20 نفر در بین سخنرانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای برهم زدن مراسم اقدام به سر دادن شعار کردند. این افراد که شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دادند، فقط لحظاتی توانستند جلب توجه کنند و بلافاصله با واکنش جمعیت حاضر مواجه شده و صدایشان در میان شعارهای جمعیت گم شد. این اتفاق خود می‌تواند نمایانگر میزان پایگاه اجتماعی تندروها و مقبولیت مواضع آیت‌ا... هاشمی باشد. با شکست پروژه اخلال در سخنرانی آیت‌ا... هاشمی، بعضی از خبرگزاری‌های اصولگرا سعی در پیشدستی کرده و با فرار به جلو ماجرا را به‌صورت وارونه نقل کردند. پیش از همه فارس در این رابطه نوشت: «مردم با سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا» سخنرانی هاشمی‌رفسنجانی را در مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت آیت‌ا... اشرفی‌اصفهانی برای دقایقی قطع کردند.» مهر نیز در خبری نوشت: «سخنرانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که برای شرکت در مراسم بزرگداشت چهارمین شهید محراب راهی کرمانشاه شده بود، با تکرار چندباره شعار «مرگ بر آمریکا» از سوی مردم حاضر در مراسم نیمه‌تمام ماند. بر اساس این گزارش سردادن شعارهای مرگ بر آمریکا باعث شنیده شدن پراکنده شعارهای دیگر در مراسم و درنهایت برهم خوردن نظم سخنرانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.» این درحالی است که پس از آنکه جمعیت غالب با شعار‌های خود در حمایت از آیت‌ا... هاشمی، پروژه برهم زدن سخنرانی را ناکام گذاشتند، سخنران نیز حدود 20دقیقه دیگر سخنان خود را ادامه داد و سخنانی درباره اوضاع خاورمیانه ایراد کرد.

هاشمی: مردم هنوز ثمرات انقلاب را نچشیده‌اند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این سخنرانی اظهار کرد: مردم ما استحقاق این را دارند که مسئولان برای آنها بیشتر کار کنند و خدمات بهتری به آنها بدهند. به گزارش ایسنا، آیت‌ا... هاشمی که در مراسم سالگرد چهارمین شهید محراب در مسجد جامع کرمانشاه سخن می‌گفت، با اشاره به شرایط امروز منطقه، گفت: امروز شاهد اختلاف، جنگ و درگیری و کشتار در اکثر کشورهای منطقه هستیم ولی ایران اسلامی در این جزیره پر از درگیری، یک کشور آرام و با ثبات است. وی افزود: باید نگاهی به کشورهای اطرافمان که درگیر جنگ و کشتار هستند بیندازیم و ببینیم در آنجا چه می‌گذرد، اما ما در سایه اسلام، مکتب اهل بیت، انقلاب و ولایت فقیه توانسته‌ایم آرامش در کشور ایجاد کنیم و باید قدر آن را بدانیم. هاشمی با اشاره به حمایت و پشتیبانی مردم از انقلاب در تمام صحنه‌ها، یادآور شد: این مردم بودند که با حضورشان انقلاب را به پیروزی رساندند و در دوران هشت سال جنگ تحمیلی نیز زمینه پیروزی ایران را فراهم آوردند. در دوران سازندگی و پس از جنگ نیز همواره حامی نظام و انقلاب بوده‌اند و هنوز هم پای کار هستند و این استحقاق را دارند که مسئولان برای آنها بیشتر کار کنند. این عضو مجلس خبرگان ادامه داد: با وجود پیشرفت‌هایی که در کشور حاصل شده است، مردم هنوز بطور کامل ثمرات انقلاب را نچشیده‌اند و باید کارهای بیشتری برای آنان انجام شود. وی با بیان اینکه «امروز در کشور به آرامش، اتحاد و همدلی نیاز داریم»، گفت: اختلاف‌ها به ضرر همه است و کشور را از مسیر پیشرفت دور می‌کند. نباید اجازه دهیم با برخی اظهارنظرهای نادرست، آرامش کشور از بین برود. آیت‌ا... هاشمی به انتخابات اخیر ریاست جمهوری نیز اشاره کرد و افزود: این انتخابات در کشور در کمال آرامش و به بهترین شکل و بدون هیچ مشکلی برگزار شد و مردم به فرد مورد نظرشان رأی دادند و این هم از برکات انقلاب است. وی در ادامه صحبت‌های خود به شرایط جغرافیایی و پتانسیل‌های استان کرمانشاه اشاره و تصریح کرد: کرمانشاه از قدیم از مراکز تمدنی ایران بوده است و مردمش به شهامت و شجاعت شهره‌اند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت یاد چهارمین شهید محراب، گفت: آیت‌ا... اشرفی اصفهانی از علمای زاهد، عالم، آرام، متقی و منشاء خدمات بسیاری بوده‌اند. امام(ره) در شرایطی که احساس کردند غرب ایران به عالمی از تبار شهید اشرفی نیاز دارد از ایشان خواستند از قم به این منطقه تشریف بیاورند. وی به خدمات مؤثر آیت‌ا... اشرفی اصفهانی در غرب کشور اشاره کرد و ادامه داد: شهید اشرفی در دوران دفاع مقدس هم گرداننده جبهه‌ها بود و مکرر با لباس بسیجی در جبهه‌ها حضور می‌یافت و به رزمندگان دلگرمی می‌داد. خداوند هم در سنین آخر عمر شهید اشرفی اصفهانی به ایشان توفیق شهادت در محراب را داد.

استاندار کرمانشاه ناتمام ماندن سخنرانی را تکذیب کرد

حجت‌ا... دمیاد، استاندار کرمانشاه هم ضمن رد ناتمام ماندن این سخنرانی به آرمان گفت: این مراسم به مناسبت گرامیداشت یاد آیت‌ا... اشرفی اصفهانی برگزار و سخنرانی آیت‌ا... هاشمی نیز بدون مشکل خاصی در مسجد جامع کرمانشاه ایراد شد. وی افزود: در این مراسم اقشار مختلف مردم نیز حاضر بودند. قدرت‌علی حشمتیان، نماینده سابق کرمانشاه در مجلس و سخنگوی ستاد برگزاری مراسم گرامیداشت آیت‌ا... اشرفی اصفهانی نیز پس از مراسم سخنرانی در مسجد جامع کرمانشاه، گفت‌وگویی با آرمان داشت که در ادامه می‌خوانید.

فضای حاکم بر سخنرانی آیت‌ا... هاشمی را چطور ارزیابی کردید؟

جمعیتی که برای این مراسم آمده بودند به قدری زیاد بود که نه تنها صحن مسجد و بیرون از آن بلکه خیابان‌های اطراف نیز مملو از جمعیت بود.

شنیده شده که عده‌ای قصد برهم زدن سخنرانی را داشتند. این مساله را تایید می‌کنید؟

عده قلیلی هم به مسجد آمده بودند که البته تعدادشان انگشت‌شمار بود. اما صدایشان در هنگام شعار دادن بین شعارهای مردم گم شد و نتوانستند مشکلی ایجاد کنند. اکثر مردم حاضر در مراسم چند مرتبه شعار «درود بر خامنه‌ای، سلام بر هاشمی» و «درود بر هاشمی، سلام بر خاتمی» سر دادند. البته پیش‌بینی هم می‌کردیم که چنین اتفاقی رخ دهد.

دیگر چه کسانی در این سخنرانی حاضر بودند؟

اقشار مختلف منطقه، علمای شیعه و سنی کرمانشاه، امام جمعه، استاندار و رئیس حوزه علمیه استان کرمانشاه، خانواده شهدا و جمعی از رزمندگان استان نیز حاضر بودند. مشاورین آیت‌ا... هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی از مسئولین دانشگاه آزاد نیز به همراه ایشان در این مراسم حضور داشتند.

شب گذشته صداوسیما گزارشی در خصوص مواضع آیت‌ا... هاشمی پخش کرد. ارتباط این مساله با تلاشی که برای اخلال در سخنرانی صورت گرفت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اکنون که دولت تدبیر و امید بر سر کار آمده و اکثریت مردم نیز از مواضع آقایان روحانی و هاشمی حمایت می‌کنند بروز حواشی اینچنینی را باید طبیعی تلقی کرد. اما طبیعتا گزارش‌هایی که که از رسانه‌ها پخش می‌شوند نیز در وقوع این اتفاقات بی‌تاثیر نیستند.

با توجه به اینکه آیت‌ا... هاشمی سخنرانی‌های دیگری هم در کرمانشاه خواهند داشت، اکنون فضای شهر چگونه است؟

فضای کرمانشاه بسیار مناسب و شاداب است. مردم پلاکاردها و پارچه‌نوشته‌های زیادی را نصب کرده‌اند و عموما خیلی خوشحالند. امروز روحیه مردم کرمانشاه خوب است.همچنین حجت‌الاسلام محمد اشرفی اصفهانی، فرزند چهارمین شهید محراب که بانی برگزاری این گرامیداشت بود نیز ضمن گفت‌وگو با آرمان اشاراتی به ماوقع این مراسم بخصوص سخنرانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام کرد.

نحوه استقبال از آیت‌ا... هاشمی در زمان ورود به شهر کرمانشاه چطور بود؟

این استقبال بسیار عالی و کم‌نظیر بود. مبالغه نیست اگر بگویم حدود 100هزار نفر به استقبال آیت‌ا... هاشمی آمده بودند. جمعیت به حدی بود که حرکت خودروی حامل ایشان در بعضی نقاط با مشکل مواجه می‌شد و اگر مهارت راننده نبود، شاید بعضی از مردم آسیب می‌دیدند. جمعیتی که به استقبال آمده بود تا نزدیکی میدان آزادی کرمانشاه ادامه داشت.

استقبال از سخنرانی آیت‌ا... هاشمی چگونه بود؟

حین سخنرانی در مسجد جامع، جمعیت به قدری زیاد بود که خیابان‌های اطراف را هم مردم پر کرده بودند و این مساله مراسمی مانند 22بهمن را تداعی می‌کرد و فضای احساسی خاصی بر مراسم حاکم بود.

شنیده شده برخی قصد اخلال در مراسم را داشتند. نظر شما چیست؟

فکر می‌کنم10-12 نفر بودند که ناگهان اقدام به این کار کردند ولی شعار‌های جمعیت به آن‌ها اجازه نداد که خللی در برنامه ایجاد کنند. البته قبل از این برنامه در جلسه شورای تامین هم اطلاع دادند که عواملی قرار است در این مراسم شعار‌های متفاوتی سر بدهند و ما انتظار این مساله را داشتیم.

خودسرها در کرمانشاه ناکام ماندند

گفتنی است در حالی که استقبال مردم کرمانشاه از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بسیار چشمگیر بود و ضمن پر شدن صحن مسجد؛ شعاع اطراف آن نیز آکنده از حضور مردم بود گروهی 10- 15 نفره که از قبل داخل مسجد سازماندهی شده بودند؛ سعی کردند همچون ماجرای اهانت به یادگار امام(ره)، توهین به رئیس مجلس در صحن حضرت معصومه(س) و اهانت به رئیس جمهور بعد از بازگشت از نیویورک در فرودگاه مهرآباد، مجلس را متشنج و مانع سخنرانی آیت‌ا... هاشمی شوند که با شعار یکپارچه «درود بر هاشمی» اکثریت مردم مجبور به سکوت شدند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با یادآوری آفت‌های تفرقه؛ به این گروه قلیل، آنان را به وحدت و همراهی با اکثریت مردم فراخواندند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.