oknews اکی نیوز

oknews اکی نیوز

oknews اکی نیوز oknews20@gmail.com
oknews اکی نیوز

oknews اکی نیوز

oknews اکی نیوز oknews20@gmail.com

سکوت خاتمی در مقابل هجمه‌‌ها شکست


سکوت خاتمی در مقابل هجمه‌‌ها شکست
 
 

آرمان: سیدمحمد خاتمی دیگر نمی‌خواهد چندان مقابل هجمه‌ها تندروها ساکت بماند؛ هجمه‌هایی که دومین پاسخ او در یک هفته اخیر را به دنبال داشتند. اول بار هفته گذشته وی در گفت‌وگویی بدون اشاره به نام روزنامه‌ای خاص به اتهامات نویسندگان این روزنامه به او درخصوص دیدارش با جورج سوروس پاسخ داد و گفت که «شأن من بالاتر از خیلی کسانی است که آنها می‌گویند با آنها ملاقات کرده‌ام.» خاتمی دیروز هم در جواب واکنش تندروها به هشدار او درباره احتمال وقوع ترور در کشور تاکید کرد: «این تخریب‌ها نمونه‌ افراطی‌گری است.»

خاتمی در مقام پاسخگو

نام خاتمی از همان دوران ریاست‌جمهوری او با تخریب‌ها و هجمه‌های جداناشدنی همراه بود؛ کسی که آمده بود تا هم در داخل و هم در خارج ایران «فرهنگ گفت‌وگو» را جایگزین فرهنگ تنش و اختلاف کند. موفقیت‌های او هر چند چندان بزرگ نبودند اما در همان دوران 8ساله وضعیت ایران را در سطح بین‌المللی دگرگون کردند. به این ترتیب فضای سال‌های 84 تا 92 که قدرت سیاسی در کشور به صورت کامل در اختیار رقیب او بود کاملا مشخص است؛ سال‌هایی که او و اکبر ‌هاشمی‌رفسنجانی هدف اول هجمه‌ها بودند. این سال‌ها تمام شده اما هجمه‌ها هنوز ادامه دارد. البته با یک فرق عمده؛ به نظر می‌رسد او دیگر نمی‌خواهد مانند سابق در مقابل این رفتارها سکوت کند.

این تخریب‌ها نمونه‌ افراطی‌گری است

سیدمحمد خاتمی روز گذشته در حاشیه نمایشگاه نانو در پاسخ به این سوال که آیا شما برنامه‌ای برای ترور دارید؟ اظهار کرده است: «به منِ یزدی که گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح کرده‌ام اصلا می‌خورد که اهل ترور باشم؟» او همچنین در توضیح پیش‌بینی‌ اخیرش درباره احتمال وقوع ترور که واکنش‌هایی را در پی داشته است، گفت: «این تخریب‌ها نمونه‌ افراطی‌گری است. من جامعه را به اخلاق،‌ آرامش و نقد منطقی دعوت می‌کنم.» رئیس‌جمهور اسبق کشورمان در مورد صحبت‌های اخیر خود اظهار کرد: «من فقط هشدار داده‌ام که افراطی‌گری ممکن به ترور بینجامد، منظورم این نیست که کسی قصد ترور دارد. ما خودمان مورد ترور قرار گرفته‌ایم.» وی همچنین افزود: «جامعه باید به سوی منطق برود و باید نقد منطقی جایگزین اعتراض تخریبی شود. زمانی که من رئیس‌جمهور شدم اعتراض‌های شدیدی به من می‌شد و من نه تنها با آنها برخورد نکردم، بلکه خوشحال بودم. امیدوارم همه مسئولان قدرت تحمل نقد را داشته باشند.»

تندروها به دنبال جبران شکست

رئیس‌جمهور اسبق کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره این‌که آیا اتاق فرماندهی از سوی اصلاح‌طلبان تشکیل شده است؟ گفت: «اینها حرف‌های بیخودی است و کسانی که ناراحت هستند، مردم اصلاحات و اعتدال را به افراط‌گری ترجیح داده‌اند آن را مطرح می‌کنند آنها فقط به دنبال جبران شکستی هستند که از مردم خورده‌اند.» وی در مورد تشکیل حزب از سوی محمد عارف نیز توضیح داد: «من مخالف تشکیل احزاب فراگیر هستم اما امیدوارم شاهد گسترده شدن فعالیت احزاب باشیم زیرا این امر موجب رونق جامعه می‌شود البته احزاب باید در چارچوب ضوابط و قوانین تشکیل شوند و دولت هم از آنها حمایت کند.» سیدمحمد خاتمی در پاسخ به این سوال که آیا از شما درباره وزرای سه وزارتخانه باقیمانده نظر خواسته شده است؟ اظهار کرد: خیر. از «من نظری خواسته نشده، معتقدم باید دست رئیس‌جمهور را باز گذاشت تا وی نیروهای خود را انتخاب کند. شعارها و جهت‌گیری‌های آقای روحانی بسیار خوب است و خوشبختانه ایشان بر این شعارها پافشاری کرده و باید کسانی را انتخاب کند که قادر به پیاده کردن این شعارها باشند.» رئیس‌جمهور اسبق کشورمان درباره نظرسنجی درباره رابطه با آمریکا نیز گفت: «در این باره نظر خاصی ندارم و معتقدم رئیس‌جمهور باید براساس تشخیص خود عمل کند. ما فقط موفقیت آقای روحانی را می‌خواهیم.»

جورج سوروس به روایت خاتمی

خاتمی پیش از این در هفته گذشته برای اولین بار به صورت صریح به اتهامات به خود درباره دیدار با جورج سوروس و دریافت کمک‌های مالی برای موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی تمدن‌ها پاسخ داده بود. رئیس‌جمهور پیشین ایران که به مناسبت پانزدهمین سالگرد تصویب پیشنهاد گفت‌وگوی تمدن‌ها در سازمان ملل متحد گفت‌وگویی داشت بدون آن که از رسانه خاصی نام ببرد به اتهامات مکرر مدیران این روزنامه خاص درباره ملاقات یا رابطه خود و «سوروس» پاسخ داده و گفت: «شأن من بالاتر از خیلی کسانی است که آنها می‌گویند با آنها ملاقات کرده‌ام. باید افتخار بدهیم که اینها بیایند وقت ملاقات بگیرند و صحبت بکنند اما من وقت ملاقات ندادم. صحبت هم نکردم. به دروغ می‌نویسند فلانی برای ایران نسخه نوشته و با خاتمی مذاکره کرده که بیاید آن را در ایران پیاده کند. می‌گویند می‌خواهم نسخه کسی را در ایران اجرا کنم که نه او را دیده‌ام و نه با او صحبت کرده‌ام. من برای این انقلاب خون دل خورده‌ام. من روحانی‌ام. سابقه‌ام در انقلاب مشخص است. می‌خواهم جمهوری اسلامی الگو باشد تا مسلمان و غیرمسلمانِ آن بگویند من می‌توانم در اینجا زندگی کنم، کار کنم و پیشرفت داشته باشم. می‌خواهم حقوق بشر، روابط مطلوب با جهان، توسعه، زندگی آبرومند و امن در ایران تضمین شود.»


 

عناوین یادداشت ها 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
مطهر دوشنبه 15 مهر 1392 ساعت 07:29 http://modara.blogfa.com

با سلام و سپاس

محمد دوشنبه 15 مهر 1392 ساعت 07:27

خاتمی خودش با فریبکاری هاش باعث شد. که این همه بد و بیرا بشنوه. هر چی بدبختی می کشیم زیر سر اینه. وقتی رفت اروپا و مثل گداها دنبال روسای جمهوری اون کشور ها را افتاد تا رابطه برقرار کنه و ایران رو این همه وابسته بکنه. به جای اینکه تلاش بکنه از نخبه های علمی حمایت بکنه . بومی سازی بکنه. و...

نظر شما محترم است اما چند درصد دانشجوها و استادان تحصیل کرده و روز ایران با حرف شما موافقند؟!

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.