از دیر باز دشمنان و مغرضان مذهب حقه تشیع سعی در تضعیف این مذهب داشته و در این راستا تلاشهای جاهلانه فراوانی انجام داده اند یکی از کاربردی ترین روشهای مغرضان القای شبهه در زمینه اعتقادات شیعی است ازجمله بعضی مواقع ازدواج موقت را با رابطه آزاد مقایسه کرده و می گویند فرقی بین ازدواج موقت و رایطه آزاد نیست لذا برآن شدیم تفاوت این دو را ذکر کنیم
پیش از بیان تفاوت بین رابطه آزاد و ازدواج موقت، مناسب است تعاریف آن دو بیان شود. در تعریف «رابطه نا مشروع» گفته اند: «هرگونه ارتباط جنسی فیزیکی و جنسی کلامی را رابطه نا مشروع گویند.» و در تعریف ازدواج موقت می توان گفت: «ارتباط با زن با عقد شرعی که مدت و مهر آن معلوم باشد». با توجه به این تعاریف بین این دو تفاوت هایی است که به آنها اشاره می شود
۱ . رابطه آزاد به تعبیر قرآن (إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِیلاً) عمل زشت و بد راهی است و ازدواج موقت از روی حکمت و علم خداوند به مصلحت بندگان است: «إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیماً حَکِیماً».
۲ . بر اثر این عمل زشت اگر فرزندان نامشروعی به وجود آیند، بین آنان هیچگونه ارتباطی وجود نخواهد داشت و خودشان را نسبت به یکدیگر بیگانه قلمداد خواهند کرد؛ چرا که از اصالت خانوادگی، عاطفه و محبت که موجب ارتباط و اتصال است، برخوردار نمیباشند؛ اما در ازدواج موقت اگر صاحب فرزند شوند چون شرعی و قانونی است، با فرزندانی که از ازدواج دائم به دنیا میآیند، هیچ تفاوتی ندارند.
۳ . عمل نا مشروع غالباً همراه با اضطراب و ترس است، ، حال اگر فرزندی به وجود آید طبعاً اضطراب و دلهره در فرزند تاثیر میگذارد که این خود مشکلات جسمی و روحی ـ روانی برای وی به بار میآورد؛ اما ارتباط بر اساس عقد موقت چون شرعی و قانونی است و قرآن آن را مباح دانسته، مفاسد مذکور را به همراه نخواهد داشت.
۴ . فرزندان نامشروع خودشان را به کسی و جایی منتسب نمیدانند و خود را معلول شهوات و غرایز جنسی یک عده شهوتران میدانند؛ در نتیجه روشن است که در جامعه بحران آفرینی میکنند، به طوری که امنیت و آسایش از جامعه سلب خواهد شد، ولی مقاربت مشروع آن عواقب سوء را به دنبال نخواهد داشت. فرزند نامشروع سرنوشت خود را در آینده مبهم میداند، ولی فرزند قانونی و شرعی اینگونه نیست؛ زیرا از اصالت خانوادگی بهرهمند و نسب وی برای دیگران معلوم است. ممکن است گفته شود: با ایجاد کانونهای تربیتی چه بسا بشود مشکلات مذکور را حل کرد؛ اما باید دانست که ممکن است در یک مقطع زمانی با محبت و عاطفههای مجازی از بروز مشکلات پیشگیری کرد، ولی از آنجا که آنان از نعمت محبت و عاطفة واقعی محروماند مشکلات تربیتی و اخلاقی همچنان باقی میماند.
۵ . ارتباط زن و مرد در قالب ازدواج موقت خود به خود روابط زناشویی را مدیریت میکند و از ارتباط با افراد متعدد کاسته میشود و همین که این روابط در چهارچوبی نظاممند شد، به طور طبیعی از بسیاری از بیماریهای مقاربتی و… کاسته میشود و بهداشت جسم و روانِ زن و مرد و جامعه را به ارمغان میآورد. با توجه به تفاوتهایی که بین رابطه آزاد و ازدواج موقت بیان شد، حکمت این مطلب روشن میشود که چرا قرآن از اعمال نا مشروع نهی کرده و عقد موقت را مباح و جایز دانسته است. ویژگیهای ازدواج موقت از منظر فقه در کتب فقهی برای ازدواج موقت ویژگیهایی ذکر شده که از آنها تفاوت ازدواج موقت با رابطه آزاد روشن میشود. اکنون به بعضی از آنها اشاره میشود؛
الف. ازدواج موقت که به آن «متعه» نیز گفته میشود، مانند ازدواج دائمی است که احتیاج به عقد مشتمل بر ایجاب و قبول دارد و تنها رضایت قلبی دو طرف و نگارش و اشاره و داد و ستد کافی نیست.
ب. زن باید در طول مدت ازدواج موقت (صیغه) در اختیار مرد باشد و حق ندارد خودش را در معرض مرد دیگری برای صیغه شدن قرار دهد؛ اما در رابطه آزاد این حکم رعایت نمیشود.
ج. اگر مردی از زنش صاحب فرزندی شد، باید مثل فرزند ازدواج دائم مورد حمایت مرد قرار گیرد و نفقة او را پرداخت نماید؛ اما در رابطه آزاد چون فرزند شرعی و قانونی نیست، از حمایت مرد محروم است.
د. در صورتی که مرد بعد از ازدواج موقت بمیرد، فرزندش از او ارث میبرد، بر خلاف فرزند نامشروع. یادآوری اینکه شهوترانی لجام گسیخته را بتوان به شکل قانونی و در چهارچوب خاصی مدیریت کرد، دغدغهای بوده که فکر اندیشمندان را همواره به خود مشغول داشته است؛ چنانکه برتراند راسل ـ دانشمند معروف انگلیسی ـ ازدواج موقت را به نام «زنا شویی دوستانه» راه حل مشکل جنسی جوانان در عصر حاضر میداند و آن را به دولتها پیشنهاد میکند و یکی از علمای اهل سنت، پس از نقل این پیشنهاد، افتخار میکند که این قانون جزو قوانین یکی از مذاهب اسلامی یعنی شیعه است. بدیهی است طرح فوق از جهات زیادی به «ازدواج موقت» در اسلام نزدیک است، ولی طرح اسلام از جهات زیادی روشنتر و کاملتر و جامعتر میباشد.
تشکر